Τρίτη 7 Απριλίου 2015

Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

Αξιοποιώντας τον πίνακα ζωγραφικής του PHILLIPO LIPPI «Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου» είπα στα παιδιά ότι θα παίξουμε το «Παιχνίδι των εξηγήσεων» όπου τώρα όχι μόνο θα παρατηρήσουμε τον πίνακα αλλά θα προσπαθήσουμε να δώσουμε και κάποια εξήγηση γι’ αυτό που βλέπουμε. Μου έκανε εντύπωση που σχεδόν όλα τα παιδιά κατάλαβαν τι απεικόνιζε ο πίνακας παρόλο που τον έβλεπαν πρώτη φορά, μόνο και μόνο από προηγούμενες αναφορές μερικές μέρες πριν, σχετικά με την θρησκευτική (εκτός από Εθνική) γιορτή της 25ης Μαρτίου. Ο πίνακας παρουσιάστηκε στην ολομέλεια σε Α3 μέγεθος και σε σημείο που να είναι ικανό να τον παρατηρήσουν με άνεση τα νήπια. Μερικές από τις σκέψεις τους:
Βλέπω έναν άγγελο και το καταλαβαίνω γιατί έχει φτερά στη πλάτη (Λευτέρης)
Βλέπω έναν άγγελο και καταλαβαίνω ότι συστήνεται γιατί έχει σκύψει (Νοέλια)
Βλέπω την Παναγίτσα κι έναν άγγελο που της λέει ότι θα γεννήσει το Χριστούλη (Ελένη)
Βλέπω την Παναγίτσα και ξέρω ότι είναι αυτή γιατί έχει ένα πουλί πάνω από το κεφάλι της (Χριστόφορος)
Βλέπω την Παναγίτσα γιατί ο άγγελος της έδωσε τον κρίνο (Βάλια)
Βλέπω κάτι κόκκινο και το καταλαβαίνω επειδή ξέρω το κόκκινο χρώμα (Ελευθερία Π)
Βλέπω γύρω από το κεφάλι της Παναγίτσας κάτι που είναι φωτεινό (Μιχάλης)
Βλέπω φτερά (Αναστάσης) χωρίς εξήγηση
Βλέπω ότι φοράει ένα φόρεμα και δίπλα της ένα κουτί που μοιάζει με καρέκλα (Δημοσθένης)
Βλέπω την Παναγίτσα που φοράει πράσινο φουστάνι (Χριστίνα)

Βλέπω μια σημαία (Μίλτος) χωρίς εξήγηση...
(Με τη βοήθεια της τεχνολογίας στη συνέχεια)
Μετά από αρκετές μέρες, λόγω απουσίας μου από το σχολείο, ρώτησα τα παιδιά να μου πουν αν θυμούνται τον πίνακα που τους είχα δείξει και τους θύμισα τι είχε πει ο καθένας και φάνηκαν πολύ χαρούμενα που είχα σκεφτεί να τα καταγράψω (ειδικά αυτή τη φορά που μεσολάβησαν τόσες μέρες ήταν πραγματικά σωτήρια η καταγραφή). Τους είπα λοιπόν ότι θα κάνω κάτι μαγικό και θα τους ξαναδείξω τον πίνακα μόνο που τώρα θα είναι διαφορετικός γιατί σίγουρα θα βρουν πράγματα που δεν μου τα είπαν την πρώτη φορά. Έτσι τους έδειξα το μεγεθυντικό φακό (δηλαδή τη λειτουργία zoom του WORD) και αμέσως άρχισαν τα επιφωνήματα. Τον «χωρίσαμε» σε 3 επίπεδα ώστε να τον παρατηρήσουν λεπτομερώς και απ’ τ’ αποτελέσματα νομίζω ότι απλά είδαν τον πίνακα με «άλλο μάτι». Δείτε γιατί:
Το πουλί το στέλνουν κάτι χέρια στην Παναγίτσα και είναι του Θεού (Ελευθερία Π)
Βλέπω ότι το λουλούδι που κρατά ο άγγελος είναι κρίνος γιατί έχει άσπρα λουλούδια (Νοέλια)
Τώρα βλέπω ότι πίσω πίσω υπάρχουν δέντρα και θάμνοι (Ορέστης)
Βλέπω ότι πάνω στο κεφάλι του άγγελου υπάρχει ένα στεφάνι (Βάλια)
Βλέπω την Παναγίτσα ότι είναι φοβισμένη, φαίνεται στο πρόσωπό της (Μιχάλης)
Υπάρχει και μια γλάστρα μ’ ένα λουλούδι μέσα (Ελευθερία Β)
Βλέπω στα χέρια της Παναγίτσας ένα βιβλίο που το κρατάει και μιλάει για το Θεό (Έλενα)
Βλέπω ότι ο άγγελος έχει στα μανίκια του κάτι σχέδια (Νίκος)
Βλέπω ότι ο άγγελος κρατάει τα ρούχα με το χέρι του (Πέτρος)
Γύρω από το κεφάλι του άγγελου αλλά και της Παναγίτσας υπάρχει το φωτοστέφανο (Μανώλης)
Βλέπω ότι ο άγγελος κρατάει και με τα δυο του τα χέρια το λουλούδι (Ελένη)
Το φόρεμα της Παναγίτσας είναι τόσο μακρύ που δεν φαίνεται καν αν φοράει παπούτσια (Δημήτρης Ο)
Γενικά τα παιδιά δεν σταματούσαν να λένε! Μόνο και μόνο η αντίδρασή τους αλλά και η παρατηρητικότητά τους που οξύνθηκε με τη βοήθεια του μεγεθυντικού φακού, ήταν η μεγαλύτερη απόδειξη της προστιθέμενης αξίας της τεχνολογίας στον έντεχνο συλλογισμό.
Σημαντική Ενημέρωση
Όλες οι δραστηριότητες της Ορατής Σκέψης και του Έντεχνου Συλλογισμού, είναι εργασίες που πραγματοποιήθηκαν στην τάξη του νηπιαγωγείου, με αφορμή τη συμμετοχή μου στην έρευνα με τίτλο "Ψηφιακός Συλλογισμός" της αξιότιμης συναδέρφου και υποψήφιας Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Δυτικής Μακεδονίας Κας Κυριακής Μέλλιου, η οποία σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Harvard και την ομάδα του Project Zero, έδωσε σε μένα και τα παιδάκια μου την ευκαιρία να έρθουμε σ' επαφή με όλο αυτό τον πλούτο σκέψεων και ιδεών. Την ευχαριστούμε θερμά!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου